Je hart volgen
26 september 2018Kijken achter het gedrag van kinderen
Daar zit ik dan, achter mijn computer om mijn eerste blog te gaan schrijven. Na lang twijfelen heb ik besloten dat ik dit ga doen omdat ik jullie graag wil vertellen wat ik belangrijk vind bij het werken met kinderen in mijn praktijk. Heel eng, maar ook wel heel erg leuk. Waar begin ik dan en nog belangrijker waar ga ik het over hebben? Nu ik hier zit en daar over nadenk gaan mijn gedachten ook naar afgelopen week, de vierde dag van mijn opleiding Talentgedreven kinderen coachen bij Els Pronk. Dit is een hele mooie aanvulling op mijn kindercoach opleiding en leert mij met name kijken naar de talenten van kinderen, focussen op het positieve en kijken achter het gedrag van kinderen. Opeens weet ik waar mijn blog over moet gaan, het gedrag van kinderen en kijken achter dat gedrag! Kijken achter het gedrag van kinderen gaat met name over lastig en vervelend gedrag. Het gedrag wat voor de kinderen lastig is maar ook voor de omgeving. Ik geloof dat onplezierig gedrag van kinderen altijd een oorzaak heeft en dat je heel veel kinderen kunt helpen door op een bepaalde manier naar dat gedrag te kijken. Daar wil ik jullie graag meer over vertellen!
Ieder kind, maar ook iedere volwassene, heeft een authentiek deel, met daar binnenin een kwetsbaar deel. Als je goed in je vel zit, je blij en veilig voelt dan gaat het goed met je authentieke en kwetsbare zelf. Als je niet goed in je vel zit, je onveilig voelt, komt eigenlijk je kwetsbare deel in gevaar. Het kind raakt in de stress en gaat als reactie gedrag ervoor zetten om dat kwetsbare deel te beschermen. Het gedrag wordt een soort overlevingsmechanisme en kan heel veel verschillende vormen aannemen. Bijvoorbeeld heel hard schreeuwen, snel boos worden, de clown gaan uithangen of zich juist terugtrekken.
Soms wordt dat gedrag erger waardoor je het kwetsbare deel van het kind niet meer kunt zien maar het authentieke kind nog wel. Gaat het gedrag echt overheersen dan zie je zelfs het authentieke kind niet meer en alleen het gedrag nog maar. Hoe weet je dan dat dit gedrag is en niet het authentieke kind? Daar kun je alleen maar je gevoel voor gebruiken. Als het gedrag is waar je steeds weer over praat, wat voor je gevoel niet bij het kind past, gedrag dat heel erg opvalt en irritatie opwekt, dan is het vaak gedrag ervoor. Het lastige hieraan is dat je vaak aandacht geeft aan dat wat je irriteert. En wat je aandacht geeft groeit! Die aandacht maakt dat het gedrag groeit, groter en erger wordt. En dat is nou juist wat je niet wilt! Wat je wilt is juist het authentieke kind met het kwetsbare deel sterker maken. Ervoor zorgen dat deze samen sterk zijn en zich weer veilig en blij gaan voelen zodat het kind zichzelf kan zijn. Dan heeft het kind het gedrag ervoor niet meer nodig om zijn kwetsbare deel te beschermen.
Eén van de manieren waarop ik het authentieke en kwetsbare deel sterker maak is door kinderen hun talenten te laten ontdekken. Voor mij gaat talent over wie jij echt bent, niet alleen de dingen waar een kind goed in is maar dat waar ze blij van worden, waar ze van gaan stralen. De dingen waarbij ze de tijd vergeten, waarvan het zo normaal is dat ze het doen dat het vaak niet eens meer opvalt. Als je de talenten van een kind kunt ontdekken en ze kunt laten groeien dan worden kinderen daar sterker van en hoeft het authentieke kind en het kwetsbare deel niet meer beschermd te worden. Die talenten ontdek ik onder andere met een talenteninterview. Ik vind het altijd heel bijzonder om te zien wat zo’n interview met een kind kan doen. Alleen al door te praten over de dingen waar je blij van wordt, het benoemen van talenten en dit visueel te maken maak je een kind sterker. Voor een kind is het heel bijzonder om te zien dat de dingen die voor hen zo natuurlijk zijn, ineens een naam hebben en echt iets zijn. Dat ze talenten hebben waar ze trots op mogen zijn!
In mijn praktijk laat ik ouders en kinderen zien hoe ik naar het gedrag van kinderen kijk met behulp van de Baboesjka poppen. Dat zijn die Russische poppen waar steeds weer een kleiner poppetje inzit als je het openmaakt. Door de poppetjes krijgen het authentieke en kwetsbare deel en het gedrag een gezicht en kunnen ook kinderen goed begrijpen wat er eigenlijk gebeurt.
Wil je meer informatie over kijken achter het gedrag of een talenteninterview voor je kind? Neem gerust contact met me op!